Detaylı Auto-it Dersleri [makale]

Bu Konuyu Görüntüleyen Kullanıcılar (Toplam: 1, Üyeler: 0, Misafirler: 1)

lazenes

Yönetici
Yönetici
Destekçi Üye
AutoIt_Setup_Wizard_499x388.png

Auto-it Script Nedir ?

Auto-it, piyasada yer alan güzide script dillerinden birisidir.
Amacı windows fonksiyonlarını otomate etmekdir, bu amaçla yola çıkmıştır.
Ancak ileri düzey kullanıcıları tarafından UDF ler yazılarak, daha farklı yönlere çekilmiş, dolayısıyla geliştirilmiş, işlevleri çoğalmıştır.
Ilgi çeken bir scripttir auto-it, kullanımı kolay, hatası az, yeni başlayanlarla dost dur.
Programlamayla tanışmak için atılıcak ilk adımlardan birisidir.
Ileri düzey programlaya geçişin temellerini atabileceğiniz bir aracıdır..
Auto-it de işinize yarıyacak her türlü işlevi gerçekleştirebilirsiniz, akla ne gelirse.
Script dilleri arasında en sağlamlardandır.
Sloganı :
Klavye ve mouse otomasyonu,
Windows kontrolü,
Olanakları :
Windows ve Dos programlarını çalıştırmak.
Klavye Simülasyonu (tuş basması veya text gönderme.)
Mouse Simülasyonu (yönlendirme, tıklama)
Windows Pencerelerinin Kontrolü (taşıma, boyutlandırma vs..)
Herhangi bir penceredeki kontrol ile direk etkileşim. (örnek olarak windows notepad in yazı yazılan kısmını yok etme, yazılamaz hale getirme, büyültme küçültme vs..)
Clipboard kontrolü (copy&paste)
Registry (windows kayıt defteri) kontrolü
ve bunlar dışında yazılan udf ler aracılığıyla gerçekleştirilen sayısız eylem.

UDF lere örnek vermek gerekirse :
Internet Explorer Kontrolü (internet olaylarının hepsi, misal sayfa açma, okuma değiştirme)
Ram Kontrolü (herhangi bir programın verilerini direk ram den okuma, misal bir oyunda, oyun karakterinin herhangi bir özelliğini tespit etme)
Mail,FTP kontrolü
ve aklıma gelmeyen çok sayıda udf.
Kısaca yapamayacağınız pek fazla şey yok, kısaca herşey yapılabilir.
Auto-it v3 VBscript (Visual Basic Script) ile çoğu yönden benzerdir. Basit ve kullanışlı, yeni başlayanların kafasını hiç karıştırmayacak bir syntax a sahiptir.
AutoItX DLL plugini, başka bir programlama dili kullananların, bu dll ile auto-it fonksiyonlarını kullanmasınada olanak sağlar.




Neler Yapabilirim ?

Auto-it Script ile yapabileceğiniz basit programlardan, misalen bir kaç örnek;

Memory Editlemeye Örnek Olarak ;

Oyunlar için trainer veya bot (hile programları)

Klavye, Mouse Otomasyonuna Örnek Olarak ;

Oyunlar için Bot,

Excel programlar için otomatik yazıcı,

Klavye mouse kullanımını kısıtlayan güvenlik programı (ALT+F4 vs..)

Internet Explorer a Örnek Olarak ;

Youtube video indirme programı,

Rapidshare dosya indirme programı ,

Web tabanlı oyunlara bot,

Windows Kontrolüne Örnek Olarak ;

Güvenlik Programı (istenen herhangi bir kısıtlama, istenmeyen programı açtırmama vs.)

Registry, disk vs arama programı.

Bunlar aklıma gelen birkaç şey bi kanıya varmanız amacıyla örnek teşkil etmesi için yazdım.

Bunların dışında benim yaptığım diğer, bazı scriptlerde şöyle,

PC Kilitleme (akınsoft gibi ),

Text Editor,

PC kontrol (pc mi başkaları kullandığında yapmasını veya girmesini istemediğim şeyleri engelleyen bir program),

Sayısız oyun için Botlar,

Youtube kolay download ve upload,

Resim Görüntüleme ve düzenleme,

Dosya indirme,

vs. vs.. o kadar çok script varki yaptığım hiç biri aklıma gelmiyor Kolay oluşturulduğu için detaylı ve iyi bir script, artık profesyonelde olmuşsanız en fazla 3-4 saatinizi alıyor.

Arkadaşların istekleri oluyor bazen onları saymıyorum, 5dk da yazılan scriptler.

Bir fikir sahibi olabilmeniz için aklıma gelen birkaç şey bu şekilde.

Gerisi sizin hayal gücünüze kalıyor, programlada hayal gücü en gereken bişeydir
 

lazenes

Yönetici
Yönetici
Destekçi Üye
Nereden Başlamalıyım ?

Öncelikle şunu belirtmek isterim, cambazlığı öğrenmeden ip üstüne çıkmaya kalkarsanız tabiki düşersiniz Başlanılıcak en güzel yer tabiki yine yardım dosyasıdır. Kısaca uzatmadan, adım adım bir kaç tavsiyeyle benim gittiğim yolu tarif ediyim hemen ;

1 ) Ne yapıp, yapamayacağınızı bilmelisiniz.

2 ) Yapmak istediğiniz projeyi tüm hatlarıyla kafanızda oluşturmalısınız.

3 ) Auto-it scriptle beraber gelen yardım dosyasını ilk başta kısaca bir gözden geçirmelisiniz.

4 ) Forumlardaki yeni başlayanlar için bölümlerini takip etmelisiniz.

5 ) Yardım dosyalarındaki örneklendirmelerden mutlaka yararlanmalısınız.

6 ) Ufak örnekler yapmakla işe başlayabilirsiniz.

Ufak tefek işlerle başlamaktan korkmayın, ilk başta basit mesaj kutuları şaka programları vs ile başlayın zaman geçtikçe kendiliğinden farklı şeyler ortaya çıkmaya zaten başlayacaktır.

Gereken tek şey sabırdır, ve daha öncede söylediğim gibi en sağlam öğreticiniz yardım dosyasıdır.

Gereken bütün cevapları o verir, çok detaylıdır kendisi, güzel hazırlamışlar saolsunlar

Ilk zamanlarda 3-4 gün uğraştığınız scriptleri gün geçtikçe dahada kısa zamanda yapmaya başlıcaksınız, ve en son bu 5dk ya kadar düşücek yeterki sabrınız olsun, programlamada sabrın sonu selamettir
[automerge]1613868262[/automerge]
Auto-it Genel Bilgiler

Auto-it;

Windows işletim sisteminde çalışır.

Standalone (tek başına çalışabilen) program dosyaları oluşturur.

Unicode desteği vardır. (programlar windows95,98 de çalışmayabilir)

BASIC diline yakındır.

VBS tarzı syntax a sahiptir, Komplex Expression ve Fonksiyon kullanımı vardır.

Kullanımı ve dağıtımı ücretsizdir.

Auto-it Script :

>> AutoIt v3.2.10.0 Download

Script Editor :

>> Scite4Autoit3 Download

Resource Hacker :

>> Res Hacker Download

SciTE Dışındaki Editorler :

>> TextPAD

>> Crimson Editor

>> PsPAD

Scite Kullanmayanlar için Diğer Dosyalar :

>> Tidy (Source Editor) Download

>> Obfuscator (Script Koruma) Download

>> cVsWrapper (Version Düzenleme) Download

>> AutoitWrapper (Script > Exe Dönüştürücü) Download

Auto-it Arşiv ve Beta Dosyaları :

>> Arşiv

>>Beta Versiyonlar
 

lazenes

Yönetici
Yönetici
Destekçi Üye
Script Oluşturma ve Genel Tanıtım :

Auto-it ve Scite yi kurduktan sonra masaüstünde veya herhangi istediğiniz biryerde sağ tıklayıp Yeni>Auto-it v3 Script Seçiyoruz.

Daha sonra dosyayı çift tıkladığımızda SciTE de açılıyor. (Kurulmda edit script recommended seçeneğini seçmelisiniz)

Açılmazsa ilk kurulumdan sonra bi res atın açılır, bazen açılmıor ilk kurulumdan sonra



Şimdi Karşımızda böyle bir ekran var ;



Burada baştaki yazılar script tanıtım yazısıdır, yapan kişi script versiyonu vs vs.. bunları silebilirsiniz, birşey değişmeyecektir. Yani bunlar bildiğiniz yazıdır tanıtım yazısı burdanda anlaşıldığı gibi yazımızın başına ; koyarsak compiler bu kısmı atlayacaktır, aynı şekilde #cs "açıklama" ve #ce de bu işe yarar. (comment start, comment end)

Kodu yazmak için kullanıcağımız yer burada görünen beyaz kısımdır Sol taraftaki sayılar ise satır sayısıdır.

Syntax, yani yazım düzeni oldukça basittir, tanıtımlar en üstte yapılır, daha sonra döngü, en sonrada fonksiyonlar yazılır. Eğer döngü konulmazsa program komutları gerçekleştirdikten sonra kapanır.

Basit bir şekilde diziliş böyle olabilir ;



Burada Dim ve $var değişkenlerde yer almakta ordan öğrenebilirsiniz.

Scriptte başlangıçta bir mesaj kutusu gözükecek ve daha sonra kapatana kadar 250 milisaniye uyuyarak bekleyecektir while hakkında bilgi döngülerde yer almakta.

En alt kısımdaki ise fonksiyondur, oda fonksiyonlar bölümünde yer almakta.

Basit şekilde script oluşturma ve düzenleme bu şekildedir. GUI yani kullanıcı arayüzü oluşturmak için ise SciTE toolsdan koda form designer kullanılabilir, koda oluşturulan gui deki bütün değerler için otomatik fonksiyon oluşturur sizi uğraştırmaz.
[automerge]1613868363[/automerge]
Hello World!

Genel bilgileri gözden geçirdiysek artık ilk scriptimizi yazmanın vakti gelmiştir . Öncelikle belirtiyim yazı uzun diye gözünüz korkmasın, böyle hello world hiç biyerde bulamazsınız

Neyse başlayalım..

Öncelikle yeni bir Auto-it v3 Script dosyası oluşturalım, açtıktan sonra;

Tools>Koda Form Designer seçelim veya kısayol Alt+m.

Koda nın genel görünümü bu şekildedir ;



Nesne listesi, nesneleri seçme silme vs işlere yarar. Nesne ayarları ; eklenilen nesnenin özelliklerini değiştirmeye yarar. Nesneleri yukarıdaki kareden seçersiniz ve form a tıkladığınızda yerleşir. Form listesinden açık formlar arasında geçiş yaparsınız, işiniz bittiğinde ise, Script i aç olarak gösterdiğim button a basarak kodu SciTE ye aktarırsınız bu kadar basit .

Şimdi birşeyler ekleyelim

Öncelikle Fonksiyon olarak çalışmak istiyorsanız ki öneririm daha iyi ve sağlamdır, Koda da;

Tools>Generating Options da Soldaki 3 kutucuğu işaretleyin ve Save ye basın.



Yukarıdaki resimde 1 Label ve 2 Button yer almakta. Nesnelerin özelliklerini nesne ayarları dediğim kısımdan değiştirebilirsiniz, benim yukarıdaki resimde "Bu Bir Label" yazısının fontunu ayarladığım, buttonların üstüne hello world yazdığım yer orası Bunları ekledikten sonra; mouse nin üzerinde olduğu (resimde) yere tıklayarak scriptin SciTE ye aktarıldığını görüyoruz. Eğer koda da ayarlamadıysanız script i test adında yeni bir dosyayla açar böylesi daha iyidir var olan scriptin üstüne çuk diye oturmaması bakımından yani böyle kalsın.

Test den kopyalayıp kendi boş scriptimize aktardıktan sonra, karşımızda böyle bir ekran var ;



Burada ilk etapda bilmeniz gereken değişkenlerdir, ancak şuan hello world yani ilk script imizi yaptığımız için onu burada anlatmaya gerek yok.

Baştan sona kısaca syntax(diziliş) ini anlatmak gerekirse;

Görüldüğü gibi en üstte include dosyaları ve genel ayarlar belirtiliyor.

(include fonksiyon kütüphanelerine verilen kısayol gibi birşeydir, yani kullanıcağınız komutlar için o komut dizisinin includesini belirtmelisiniz, yoksa compiler program oluşturma sırasında hata verir, örnek olarak internet explorer komutlarını kullanıcaksanız #include "ie.au3" şeklinde deklare etmelisiniz.)

Hemen alttaki opt scriptin en genel ayarlamaları için kullanılır, misal olarak her türlü event; pencere yakalama, sendkey bekleme, fonksiyon, vs vs.. komutlar kısmında tamamı yer almakta.

Daha sonra Region u görüyoruz, region bir bölgeyi belirtir, yani diyelimki belirli bir değişken gurubumuz var bunları karıştırmadan kolay bulabilceğimiz şekilde göz önünde, bir arada tutmak istiyoruz, bunuda regionla ;



C#:
#region Şu Görevi yapan Değişkenlerim

"içeriğimiz"

#endregion

şeklinde gerçekleştiriyoruz.

Gui ile başlayan komutların hepsi kullanıcı arayüzüyle ilgilidir, dolayısıyla takip eden yerlerde gui komutları yer alıyor, görüldüğü gibi hepsi bir değişkenle etiketlendirilmiş. Etiketlendirmeyi yapmak, bu komutlarla etkileşime girmeye yarar. Yani $text1 = guictrlcreatelabel... şeklinde oluşturduğumuz bir labele daha sonra guictrlsetdate($text1... şeklinde ulaşırız. eğer etiketi koymazsak birdaha ulaşmamız zor olur

Takip eden yerler While döngüsü ve hemen altındada fonksiyonlardır.

Bu kadar tanıtım şimdilik yeter sanırım, devam edelim.

Bildiğiniz gibi GUI mizde 1 label ve 2 button yer almaktaydı, yapacağımız şey ise Buttonlardan ilkine bastığımızda Labeli "Merhaba Dünya" olarak değiştirmek, ikincisine bastığımızda ise mesaj kutusuyla "Merhaba Dünya" iletisi almak.

ilk olarak mesajımızı bir değişkenle tanımlamanın, değişkenleri tanımada daha yararlı olacağını düşünüyorum. Bu yüzden böyle vericem.



While döngüsünün hemen üstünde tanımlamamızı yaptık. Eğer dizilişte bu tanımlamanın üstünde $mesaj değişkenini kullanırsak hata alırız bu yüzden ilk başta tanıtılmalıdır, umarım anlatabilmişimdir



Kare içinde gösterdiğim fonksiyon atamasıdır. Yani button1 için "Button1Click" fonksiyonunu kullanıcaksın sen demişiz. Fonksiyon atamada GuiCtrlSetOnEvent komutu kullanılır. burada -1 bir üst satırdaki değişkeni belirtir, onun yerine $button1 de yazabilirdik misal olarak.

Burada yaptığımız işlem; button1 e tıklandığında label1 in $mesaj değişkenini göstermesidir. kullandığımız komut GuictlrSetData dır.

Bu işlemi tamamladık, şimdi sırada mesaj kutusu var, aynı şekilde Button2 için verdiğimiz fonksiyon Button2Click e yazacağımız komut ise şu şekilde;



Kod:
MsgBox(0,"Mesaj kutusu Başlığı",$mesaj)


Komutu anlatmıyorum, komutlarda zaten yer alıyor.

Birde son olarak programı kapatabilmek için; AForm1Close komutuna bir Exit yazmanız gerekiyor

Bu adımdan sonra, geriye kalan işlem script i exe ye çevirmek bunun için

SciTE de Tools>Build e basıyoruz ve script dosyamızı nerde oluşturduysak hemen onun yanında aynı isimde bir exe oluşuyor.

Sonuç itibarı ile ilk script imizi yapmış bulunuyoruz, vatana millete, hayırlara vesile olması dileği ile

 

lazenes

Yönetici
Yönetici
Destekçi Üye
Komut ve Açıklamaları :

Abs Calculates the absolute value of a number.

ACos Calculates the arcCosine of a number.

AdlibDisable Disables the adlib functionality.

AdlibEnable Enables Adlib functionality.

Asc Returns the ASCII code of a character.

AscW Returns the unicode code of a character.

ASin Calculates the arcsine of a number.

Assign Assigns a variable by name with the data.

ATan Calculates the arctangent of a number.

AutoItSetOption Changes the operation of various AutoIt functions/parameters.

AutoItWinGetTitle Retrieves the title of the AutoIt window.

AutoItWinSetTitle Changes the title of the AutoIt window.

Beep Plays back a beep to the user.

Binary Returns the binary representation of an expression.

BinaryLen Returns the number of bytes in a binary variant.

BinaryMid Extracts a number of bytes from a binary variant.

BinaryToString Converts a binary variant into a string.

BitAND Performs a bitwise AND operation.

BitNOT Performs a bitwise NOT operation.

BitOR Performs a bitwise OR operation.

BitRotate Performs a bit shifting operation, with rotation.

BitShift Performs a bit shifting operation.

BitXOR Performs a bitwise exclusive OR (XOR) operation.

BlockInput Disable/enable the mouse and keyboard.

Break Enables or disables the users' ability to exit a script from the tray icon menu.

Call Calls a user-defined function contained in a string parameter.

CDTray Opens or closes the CD tray.

Ceiling Returns a number rounded up to the next integer.

Chr Returns a character corresponding to an ASCII code.

ChrW Returns a character corresponding to a unicode code.

ClipGet Retrieves text from the clipboard.

ClipPut Writes text to the clipboard.

ConsoleRead Read in a number of characters from the STDIN stream of the AutoIt script process.

ConsoleWrite Writes data to a stream that text editors can sometimes read.

ConsoleWriteError Writes data to the stderr stream. Some text editors can read this stream as can other programs which may be expecting data on this stream.

ControlClick Sends a mouse click command to a given control.

ControlCommand Sends a command to a control.

ControlDisable Disables or "grays-out" a control.

ControlEnable Enables a "grayed-out" control.

ControlFocus Sets input focus to a given control on a window.

ControlGetFocus Returns the ControlRef# of the control that has keyboard focus within a specified window.

ControlGetHandle Retrieves the internal handle of a control.

ControlGetPos Retrieves the position and size of a control relative to it's window.

ControlGetText Retrieves text from a control.

ControlHide Hides a control.

ControlListView Sends a command to a ListView32 control.

ControlMove Moves a control within a window.

ControlSend Sends a string of characters to a control.

ControlSetText Sets text of a control.

ControlShow Shows a control that was hidden.

Cos Calculates the cosine of a number.

Dec Returns a numeric representation of a hexadecimal string.

DirCopy Copies a directory and all sub-directories and files (Similar to xcopy).

DirCreate Creates a directory/folder.

DirGetSize Returns the size in bytes of a given directory.

DirMove Moves a directory and all sub-directories and files.

DirRemove Deletes a directory/folder.

DllCall Dynamically calls a function in a DLL.

DllClose Closes a previously opened DLL.

DllOpen Opens a DLL file for use in DllCall.

DllStructCreate Creates a C/C++ style structure to be used in DllCall.

DllStructGetData Returns the data of an element of the struct.

DllStructGetPtr Returns the pointer to the struct or an element in the struct.

DllStructGetSize Returns the size of the struct in bytes.

DllStructSetData Sets the data in of an element in the struct.

DriveGetDrive Returns an array containing the enumerated drives.

DriveGetFileSystem Returns File System Type of a drive.

DriveGetLabel Returns Volume Label of a drive, if it has one.

DriveGetSerial Returns Serial Number of a drive.

DriveGetType Returns drive type.

DriveMapAdd Maps a network drive.

DriveMapDel Disconnects a network drive.

DriveMapGet Retrieves the details of a mapped drive.

DriveSetLabel Sets the Volume Label of a drive.

DriveSpaceFree Returns the free disk space of a path in Megabytes.

DriveSpaceTotal Returns the total disk space of a path in Megabytes.

DriveStatus Returns the status of the drive as a string.

EnvGet Retrieves an environment variable.

EnvSet Writes an environment variable.

EnvUpdate Refreshes the OS environment.

Eval Return the value of the variable defined by an string.

Execute Execute an expression.

Exp Calculates e to the power of a number.

FileChangeDir Changes the current working directory.

FileClose Closes a previously opened text file.

FileCopy Copies one or more files.

FileCreateNTFSLink Creates an NTFS hardlink to a file or a directory

FileCreateShortcut Creates a shortcut (.lnk) to a file.

FileDelete Delete one or more files.

FileExists Checks if a file or directory exists.

FileFindFirstFile Returns a search "handle" according to file search string.

FileFindNextFile Returns a filename according to a previous call to FileFindFirstFile.

FileGetAttrib Returns a code string representing a file's attributes.

FileGetLongName Returns the long path+name of the path+name passed.

FileGetShortcut Retrieves details about a shortcut.

FileGetShortName Returns the 8.3 short path+name of the path+name passed.

FileGetSize Returns the size of a file in bytes.

FileGetTime Returns the time and date information for a file.

FileGetVersion Returns the "File" version information.

FileInstall Include and install a file with the compiled script.

FileMove Moves one or more files

FileOpen Opens a text file for reading or writing.

FileOpenDialog Initiates a Open File Dialog.

FileRead Read in a number of characters from a previously opened text file.

FileReadLine Read in a line of text from a previously opened text file.

FileRecycle Sends a file or directory to the recycle bin.

FileRecycleEmpty Empties the recycle bin.

FileSaveDialog Initiates a Save File Dialog.

FileSelectFolder Initiates a Browse For Folder dialog.

FileSetAttrib Sets the attributes of one or more files.

FileSetTime Sets the timestamp of one of more files.

FileWrite Append a line of text to the end of a previously opened text file.

FileWriteLine Append a line of text to the end of a previously opened text file.

Floor Returns a number rounded down to the closest integer.

FtpSetProxy Sets the internet proxy to use for ftp access.

GUICreate Create a GUI window.

GUICtrlCreateAvi Creates an AVI video control for the GUI.

GUICtrlCreateButton Creates a Button control for the GUI.

GUICtrlCreateCheckbox Creates a Checkbox control for the GUI.

GUICtrlCreateCombo Creates a ComboBox control for the GUI.

GUICtrlCreateContextMenu Creates a context menu for a control or entire GUI window.

GUICtrlCreateDate Creates a date control for the GUI.

GUICtrlCreateDummy Creates a Dummy control for the GUI.

GUICtrlCreateEdit Creates an Edit control for the GUI.

GUICtrlCreateGraphic Creates a Graphic control for the GUI.

GUICtrlCreateGroup Creates a Group control for the GUI.

GUICtrlCreateIcon Creates an Icon control for the GUI.

GUICtrlCreateInput Creates an Input control for the GUI.

GUICtrlCreateLabel Creates a static Label control for the GUI.

GUICtrlCreateList Creates a List control for the GUI.

GUICtrlCreateListView Creates a ListView control for the GUI.

GUICtrlCreateListViewItem Creates a ListView item.

GUICtrlCreateMenu Creates a Menu control for the GUI.

GUICtrlCreateMenuItem Creates a MenuItem control for the GUI.

GUICtrlCreateMonthCal Creates a month calendar control for the GUI.

GUICtrlCreateObj Creates an ActiveX control in the GUI.

GUICtrlCreatePic Creates a Picture control for the GUI.

GUICtrlCreateProgress Creates a Progress control for the GUI.

GUICtrlCreateRadio Creates a Radio button control for the GUI.

GUICtrlCreateSlider Creates a Slider control for the GUI.

GUICtrlCreateTab Creates a Tab control for the GUI.

GUICtrlCreateTabItem Creates a TabItem control for the GUI.

GUICtrlCreateTreeView Creates a TreeView control for the GUI.

GUICtrlCreateTreeViewItem Creates a TreeViewItem control for the GUI.

GUICtrlCreateUpdown Creates an UpDown control for the GUI.

GUICtrlDelete Deletes a control.

GUICtrlGetHandle Returns the handle for a control and some special (item) handles (Menu, ContextMenu, TreeViewItem).

GUICtrlGetState Gets the current state of a control

GUICtrlRead Read state or data of a control.

GUICtrlRecvMsg Send a message to a control and retrieve information in lParam.

GUICtrlRegisterListViewSort Register a user defined function for an internal listview sorting callback function.

GUICtrlSendMsg Send a message to a control.

GUICtrlSendToDummy Sends a message to a Dummy control.

GUICtrlSetBkColor Sets the background color of a control.

GUICtrlSetColor Sets the text color of a control.

GUICtrlSetCursor Sets the mouse cursor icon for a particular control.

GUICtrlSetData Modifies the data for a control.

GUICtrlSetFont Sets the font for a control.

GUICtrlSetGraphic Modifies the data for a control.

GUICtrlSetImage Sets the bitmap or icon image to use for a control.

GUICtrlSetLimit Limits the number of characters/pixels for a control.

GUICtrlSetOnEvent Defines a user-defined function to be called when a control is clicked.

GUICtrlSetPos Changes the position of a control within the GUI window.

GUICtrlSetResizing Defines the resizing method used by a control.

GUICtrlSetState Changes the state of a control.

GUICtrlSetStyle Changes the style of a control.

GUICtrlSetTip Sets the tip text associated with a control.

GUIDelete Deletes a GUI window and all controls that it contains.

GUIGetCursorInfo Gets the mouse cursor position relative to GUI window.

GUIGetMsg Polls the GUI to see if any events have occurred.

GUIGetStyle Retrieves the styles of a GUI window.

GUIRegisterMsg Register a user defined function for a known Windows Message ID (WM_MSG).

GUISetBkColor Sets the background color of the GUI window.

GUISetCoord Sets absolute coordinates for the next control.

GUISetCursor Sets the mouse cursor icon for a GUI window.

GUISetFont Sets the default font for a GUI window.

GUISetHelp Sets an executable file that will be run when F1 is pressed.

GUISetIcon Sets the icon used in a GUI window.

GUISetOnEvent Defines a user function to be called when a system button is clicked.

GUISetState Changes the state of a GUI window.

GUISetStyle Changes the styles of a GUI window.

GUIStartGroup Defines that any subsequent controls that are created will be "grouped" together.

GUISwitch Switches the current window used for GUI functions.

Hex Returns a string representation of an integer or of a binary type converted to hexadecimal.

HotKeySet Sets a hotkey that calls a user function.

HttpSetProxy Sets the internet proxy to use for http access.

HWnd Converts an expression into an HWND handle.

InetGet Downloads a file from the internet using the http or ftp protocol.

InetGetSize Returns the size (in bytes) of a file located on the internet.

IniDelete Deletes a value from a standard format .ini file.

IniRead Reads a value from a standard format .ini file.

IniReadSection Reads all key/value pairs from a section in a standard format .ini file.

IniReadSectionNames Reads all sections in a standard format .ini file.

IniRenameSection Renames a section in a standard format .ini file.

IniWrite Writes a value to a standard format .ini file.

IniWriteSection Writes a section to a standard format .ini file.

InputBox Displays an input box to ask the user to enter a string.

Int Returns the integer (whole number) representation of an expression.

IsAdmin Checks if the current user has administrator privileges.

IsArray Checks if a variable is an array type.

IsBinary Checks if a variable or expression is a binary type.

IsBool Checks if a variable's base type is boolean.

IsDeclared Check if a variable has been declared.

IsDllStruct Checks if a variable is a DllStruct type.

IsFloat Checks if a variable or expression is a float-type.

IsHWnd Checks if a variable's base type is HWND.

IsInt Checks if a variable or expression is an integer type.

IsKeyword Checks if a variable is a keyword (for example, Default).

IsNumber Checks if a variable's base type is numeric.

IsObj Checks if a variable or expression is an object type.

IsString Checks if a variable is a string type.

Log Calculates the natural logarithm of a number.

MemGetStats Retrieves memory related information.

Mod Performs the modulus operation.

MouseClick Perform a mouse click operation.

MouseClickDrag Perform a mouse click and drag operation.

MouseDown Perform a mouse down event at the current mouse position.

MouseGetCursor Returns the cursor ID Number for the current Mouse Cursor.

MouseGetPos Retrieves the current position of the mouse cursor.

MouseMove Moves the mouse pointer.

MouseUp Perform a mouse up event at the current mouse position.

MouseWheel Moves the mouse wheel up or down. NT/2000/XP ONLY.

MsgBox Displays a simple message box with optional timeout.

Number Returns the numeric representation of an expression.

ObjCreate Creates a reference to a COM object from the given classname.

ObjEvent Handles incoming events from the given Object.

ObjGet Retrieves a reference to a COM object from an existing process or filename.

ObjName Returns the name or interface description of an Object

Ping Pings a host and returns the roundtrip-time.

PixelChecksum Generates a checksum for a region of pixels.

PixelGetColor Returns a pixel color according to x,y pixel coordinates.

PixelSearch Searches a rectangle of pixels for the pixel color provided.

ProcessClose Terminates a named process.

ProcessExists Checks to see if a specified process exists.

ProcessList Returns an array listing the currently running processes (names and PIDs).

ProcessSetPriority Changes the priority of a process

ProcessWait Pauses script execution until a given process exists.

ProcessWaitClose Pauses script execution until a given process does not exist.

ProgressOff Turns Progress window off.

ProgressOn Creates a customizable progress bar window.

ProgressSet Sets the position and/or text of a previously created Progress bar window.

Random Generates a pseudo-random float-type number.

RegDelete Deletes a key or value from the registry.

RegEnumKey Reads the name of a subkey according to it's instance.

RegEnumVal Reads the name of a value according to it's instance.

RegRead Reads a value from the registry.

RegWrite Creates a key or value in the registry.

Round Returns a number rounded to a specified number of decimal places.

Run Runs an external program.

RunAsSet Initialise a set of user credentials to use during Run and RunWait operations. 2000/XP or later ONLY.

RunWait Runs an external program and pauses script execution until the program finishes.

Send Sends simulated keystrokes to the active window.

SetError Manually set the value of the @error macro.

SetExtended Manually set the value of the @extended macro.

ShellExecute Runs an external program using the ShellExecute API.

ShellExecuteWait Runs an external program using the ShellExecute API and pauses script execution until it finishes.

Shutdown Shuts down the system.

Sin Calculates the sine of a number.

Sleep Pause script execution.

SoundPlay Play a sound file.

SoundSetWaveVolume Sets the system wave volume by percent.

SplashImageOn Creates a customizable image popup window.

SplashOff Turns SplashText or SplashImage off.

SplashTextOn Creates a customizable text popup window.

Sqrt Calculates the square-root of a number.

SRandom Set Seed for random number generation.

StatusbarGetText Retrieves the text from a standard status bar control.

StderrRead Read in a number of characters from the STDERR stream of a previously run child process.

StdinWrite Writes a number of characters to the STDIN stream of a previously run child process.

StdoutRead Reads in a number of characters from the STDOUT stream of a previously run child process.

String Returns the string representation of an expression.

StringAddCR Takes a string and prefixes all linefeed characters ( Chr(10) ) with a carriage return character ( Chr(13) ).

StringCompare Compares two strings with options.

StringFormat Returns a formatted string (similar to the C sprintf() function).

StringInStr Checks if a string contains a given substring.

StringIsAlNum Checks if a string contains only alphanumeric characters.

StringIsAlpha Checks if a string contains only alphabetic characters.

StringIsASCII Checks if a string contains only ASCII characters in the range 0x00 - 0x7f (0 - 127).

StringIsDigit Checks if a string contains only digit (0-9) characters.

StringIsFloat Checks if a string is a floating point number.

StringIsInt Checks if a string is an integer.

StringIsLower Checks if a string contains only lowercase characters.

StringIsSpace Checks if a string contains only whitespace characters.

StringIsUpper Checks if a string contains only uppercase characters.

StringIsXDigit Checks if a string contains only hexadecimal digit (0-9, A-F) characters.

StringLeft Returns a number of characters from the left-hand side of a string.

StringLen Returns the number of characters in a string.

StringLower Converts a string to lowercase.

StringMid Extracts a number of characters from a string.

StringRegExp Check if a string fits a given regular expression pattern.

StringRegExpReplace Replace text in a string based on regular expressions.

StringReplace Replaces substrings in a string.

StringRight Returns a number of characters from the right-hand side of a string.

StringSplit Splits up a string into substrings depending on the given delimiters.

StringStripCR Removes all carriage return values ( Chr(13) ) from a string.

StringStripWS Strips the white space in a string.

StringToBinary Converts a string into binary data.

StringTrimLeft Trims a number of characters from the left hand side of a string.

StringTrimRight Trims a number of characters from the right hand side of a string.

StringUpper Converts a string to uppercase.

Tan Calculates the tangent of a number.

TCPAccept Permits an incoming connection attempt on a socket.

TCPCloseSocket Closes a TCP socket.

TCPConnect Create a socket connected to an existing server.

TCPListen Creates a socket listening for an incoming connection.

TCPNameToIP Converts an Internet name to IP address.

TCPRecv Receives data from a connected socket.

TCPSend Sends data on a connected socket.

TCPShutdown, UDPShutdown Stops TCP/UDP services.

TCPStartup, UDPStartup Starts TCP or UDP services.

TimerDiff Returns the difference in time from a previous call to TimerInit().

TimerInit Returns a timestamp (in milliseconds).

ToolTip Creates a tooltip anywhere on the screen.

TrayCreateItem Creates a menuitem control for the tray.

TrayCreateMenu Creates a menu control for the tray menu.

TrayGetMsg Polls the tray to see if any events have occurred.

TrayItemDelete Deletes a menu/item control from the tray menu.

TrayItemGetHandle Returns the handle for a tray menu(item).

TrayItemGetState Gets the current state of a control.

TrayItemGetText Gets the itemtext of a tray menu/item control.

TrayItemSetOnEvent Defines a user-defined function to be called when a tray item is clicked.

TrayItemSetState Sets the state of a tray menu/item control.

TrayItemSetText Sets the itemtext of a tray menu/item control.

TraySetClick Sets the clickmode of the tray icon - what mouseclicks will display the tray menu.

TraySetIcon Loads/Sets a specified tray icon.

TraySetOnEvent Defines a user function to be called when a special tray action happens.

TraySetPauseIcon Loads/Sets a specified tray pause icon.

TraySetState Sets the state of the tray icon.

TraySetToolTip (Re)Sets the tooltip text for the tray icon.

TrayTip Displays a balloon tip from the AutoIt Icon. (2000/XP only)

UBound Returns the size of array dimensions.

UDPBind Create a socket bound to an incoming connection.

UDPCloseSocket Close a UDP socket.

UDPOpen Open a socket connected to an existing server .

UDPRecv Receives data from a opened socket

UDPSend Sends data on an opened socket

WinActivate Activates (gives focus to) a window.

WinActive Checks to see if a specified window exists and is currently active.

WinClose Closes a window.

WinExists Checks to see if a specified window exists.

WinFlash Flashes a window in the taskbar.

WinGetCaretPos Returns the coordinates of the caret in the foreground window

WinGetClassList Retrieves the classes from a window.

WinGetClientSize Retrieves the size of a given window's client area.

WinGetHandle Retrieves the internal handle of a window.

WinGetPos Retrieves the position and size of a given window.

WinGetProcess Retrieves the Process ID (PID) associated with a window.

WinGetState Retrieves the state of a given window.

WinGetText Retrieves the text from a window.

WinGetTitle Retrieves the full title from a window.

WinKill Forces a window to close.

WinList Retrieves a list of windows.

WinMenuSelectItem Invokes a menu item of a window.

WinMinimizeAll Minimizes all windows.

WinMinimizeAllUndo Undoes a previous WinMinimizeAll function.

WinMove Moves and/or resizes a window.

WinSetOnTop Change a window's "Always On Top" attribute.

WinSetState Shows, hides, minimizes, maximizes, or restores a window.

WinSetTitle Changes the title of a window.

WinSetTrans Sets the transparency of a window. (Windows 2000/XP or later)

WinWait Pauses execution of the script until the requested window exists.

WinWaitActive Pauses execution of the script until the requested window is active.

WinWaitClose Pauses execution of the script until the requested window does not exist.

WinWaitNotActive Pauses execution of the script until the requested window is not active.

Kullanıcılar Tarafından Oluşturulan Fonksiyon ve Açıklamaları :

_ArrayAdd Adds a specified value at the end of an existing array.

_ArrayBinarySearch Uses the binary search algorithm to search through a 1-dimensional array.

_ArrayCreate Create a small array and quickly assign values.

_ArrayDelete Deletes the specified element from the given array.

_ArrayDisplay Displays a 1-dimensional or 2-dimensional array in a ListView .

_ArrayInsert Inserts the a new string at the specified element into the specified array.

_ArrayMax Returns the highest value held in an array.

_ArrayMaxIndex Returns the index where the highest value occurs in the array.

_ArrayMin Returns the lowest value held in an array.

_ArrayMinIndex Returns the index where the lowest value occurs in the array.

_ArrayPop Returns the last element of an array, deleting that element from the array at the same time.

_ArrayPush Add new values without increasing array size. Either by inserting at the end the new value and deleting the first one or vice versa.

_ArrayReverse Takes the given array and reverses the order in which the elements appear in the array.

_ArraySearch Finds an entry within an one-dimensional array. (Similar to _ArrayBinarySearch() except the array does not need to be sorted.)

_ArraySort Sort a mutiple dimensional Array.

_ArraySwap Swaps two elements of an array.

_ArrayToClip Sends the contents of an array to the clipboard.

_ArrayToString Places the elements of an array into a single string, separated by the specified delimiter.

_ArrayTrim Trims all elements in an array a certain number of characters.

_ChooseColor Creates a Color dialog box that enables the user to select a color.

_ChooseFont Creates a Font dialog box that enables the user to choose attributes for a logical font.

_ClipPutFile Copy Files to Clipboard Like Explorer does

_ColorGetBlue Returns the blue component of a given color.

_ColorGetGreen Returns the green component of a given color.

_ColorGetRed Returns the red component of a given color.

_CompareVersion Compares two file versions for equality.

_DateAdd Calculates a new date based on a given date and add an interval.

_DateDayOfWeek Returns the name of the weekday, based on the specified day.

_DateDaysInMonth Returns the number of days in a month, based on the specified month and year.

_DateDiff Returns the difference between 2 dates, expressed in the type requested.

_DateIsLeapYear Checks a given year to see if it is a leap year.

_DateIsValid Checks the given date to determine if it is a valid date.

_DateTimeFormat Returns the date in the PC's regional settings format.

_DateTimeSplit Split a string containing Date and Time into two separate Arrays.

_DateToDayOfWeek Returns the weekdaynumber for a given date.

_DateToDayOfWeekISO Returns the ISO weekdaynumber for a given date.

_DateToDayValue Returns the daynumber since since noon 4713 BC January 1 for a given Gregorian date.

_DateToMonth Returns the name of the Month, based on the specified month number.

_DayValueToDate Add the given days since noon 4713 BC January 1 and returns the Gregorian date.

_Degree Converts radians to degrees.

_FileCountLines Returns the number of lines in the specified file.

_FileCreate Creates or zero's out the length of the file specified.

_FileListToArray lists files and\or folders in a specified path (Similar to using Dir with the /B Switch)

_FilePrint Prints a plain text file.

_FileReadToArray Reads the specified file into an array.

_FileWriteFromArray Writes Array records to the specified file.

_FileWriteLog Writes current date,time and the specified text to a log file.

_FileWriteToLine Writes text to a specific line in a file.

_GetIP Get public IP address of a network/computer.

_GUICtrlComboAddDir Add names to the list displayed by the combo box

_GUICtrlComboAddString Add a string to the list box of a combo box

_GUICtrlComboAutoComplete AutoComplete a combo box input

_GUICtrlComboDeleteString Delete a string in the list box of a combo box

_GUICtrlComboFindString Return the index of matching item

_GUICtrlComboGetCount Retrieve the number of items in the list box of a combo box

_GUICtrlComboGetCurSel Retrieve the index of the currently selected item, if any, in the list box of a combo box

_GUICtrlComboGetDroppedControlRect Retrieve the screen coordinates of a combo box in its dropped-down state.

_GUICtrlComboGetDroppedState Determine whether the list box of a combo box is dropped down

_GUICtrlComboGetDroppedWidth Retrieve the minimum allowable width, of the list box of a combo box

_GUICtrlComboGetEditSel Get the starting and ending character positions of the current selection in the edit control of a combo box.

_GUICtrlComboGetExtendedUI Determine whether a combo box has the default user interface or the extended user interface

_GUICtrlComboGetHorizontalExtent Retrieve from a combo box the width, in pixels

_GUICtrlComboGetItemHeight Determine the height of list items or the selection field in a combo box

_GUICtrlComboGetLBText Retrieve a string from the list of a combo box.

_GUICtrlComboGetLBTextLen Retrieve the length, in characters, of a string in the list of a combo box

_GUICtrlComboGetList Retrieves all items from the list portion of a ComboBox control.

_GUICtrlComboGetLocale Retrieve the current locale of the combo box

_GUICtrlComboGetMinVisible Get the minimum number of visible items in the drop-down list of a combo box

_GUICtrlComboGetTopIndex Retrieve the zero-based index of the first visible item in the list box portion of a combo box

_GUICtrlComboInitStorage Allocates memory for storing list box portion of the combo box items

_GUICtrlComboInsertString Insert a string into the list box of a combo box

_GUICtrlComboLimitText Limit the length of the text the user may type into the edit control of a combo box

_GUICtrlComboResetContent Remove all items from the list box and edit control of a combo box

_GUICtrlComboSelectString Search the list of a combo box for an item that begins with the characters in a specified string

_GUICtrlComboSetCurSel Select a string in the list of a combo box

_GUICtrlComboSetDroppedWidth Set the maximum allowable width

_GUICtrlComboSetEditSel Select characters in the edit control of a combo box

_GUICtrlComboSetExtendedUI Select either the default user interface or the extended user interface

_GUICtrlComboSetHorizontalExtent Set the width, in pixels

_GUICtrlComboSetItemHeight Set the height of list items or the selection field in a combo box

_GUICtrlComboSetMinVisible Set the minimum number of visible items in the drop-down list of a combo box

_GUICtrlComboSetTopIndex Ensure that a particular item is visible

_GUICtrlComboShowDropDown Show or hide the list box of a combo box

_GUICtrlEditCanUndo Determines whether there are any actions in an edit control's undo queue.

_GUICtrlEditEmptyUndoBuffer Resets the undo flag of an edit control.

_GUICtrlEditFind Find/Replace text in an Edit control

_GUICtrlEditGetFirstVisibleLine Retrieves the zero-based index of the uppermost visible line in a multiline edit control.

_GUICtrlEditGetLine Copies a line of text from an edit control.

_GUICtrlEditGetLineCount Retrieves the number of lines in a multiline edit control.

_GUICtrlEditGetModify Retrieves the state of an edit control's modification flag.

_GUICtrlEditGetRECT Retrieves the formatting rectangle of an edit control.

_GUICtrlEditGetSel Retrieves the starting and ending character positions of the current selection in an edit control.

_GUICtrlEditLineFromChar Retrieves the index of the line that contains the specified character index in a multiline edit control.

_GUICtrlEditLineIndex Retrieves the character index of the first character of a specified line in a multiline edit control.

_GUICtrlEditLineLength Retrieves the length, in characters, of a line in an edit control.

_GUICtrlEditLineScroll Scrolls the text in a multiline edit control.

_GUICtrlEditReplaceSel Replaces the current selection in an edit control with the specified text.

_GUICtrlEditScroll Scrolls the text vertically in a multiline edit control.

_GUICtrlEditSetModify Sets or clears the modification flag for an edit control.

_GUICtrlEditSetRECT Sets the formatting rectangle of an edit control.

_GUICtrlEditSetSel Selects a range of characters in an edit control.

_GUICtrlEditUndo Undoes the last edit control operation in the control's undo queue.

_GUICtrlIpAddressClear Clears the contents of the IP address control

_GUICtrlIpAddressCreate Create a GUI IP Address Control

_GUICtrlIpAddressDelete Deletes the IpAddress control

_GUICtrlIpAddressGet Retrieves the address values for all four fields in the IP address control

_GUICtrlIpAddressIsBlank Determines if all fields in the IP address control are blank

_GUICtrlIpAddressSet Sets the address values for all four fields in the IP address control

_GUICtrlIpAddressSetFocus Sets the keyboard focus to the specified field in the IP address control.

_GUICtrlIpAddressSetFont Set the font for the control

_GUICtrlIpAddressSetRange Sets the valid range for the specified field in the IP address control

_GUICtrlIpAddressShowHide Shows/Hides the IP address control

_GUICtrlListAddDir Add File/Folder names to the list displayed by the list box

_GUICtrlListAddItem Add an item to the List

_GUICtrlListClear Remove all items from the list box

_GUICtrlListCount Get the number of items in the list box

_GUICtrlListDeleteItem Delete an Item from the List

_GUICtrlListFindString Return the index of matching item

_GUICtrlListGetAnchorIndex Get the Anchor Index

_GUICtrlListGetCaretIndex Return index of item that has the focus rectangle

_GUICtrlListGetHorizontalExtent Retrieve from a list box the the scrollable width (pixels)

_GUICtrlListGetInfo Retrieve the number of items per column in a specified list box.

_GUICtrlListGetItemRect Retrieve the dimensions of the rectangle that bounds a list box item.

_GUICtrlListGetLocale Current Locale of the listbox

_GUICtrlListGetSelCount Get the number of items selected

_GUICtrlListGetSelItems Get item indices of selected items

_GUICtrlListGetSelItemsText Get the text of selected items

_GUICtrlListGetSelState Get the selection state of item

_GUICtrlListGetText Returns the item (string) at the specified index

_GUICtrlListGetTextLen Alternative to StringLen

_GUICtrlListGetTopIndex Retrieve the index of the first visible item in a list

_GUICtrlListInsertItem Insert a string into the list

_GUICtrlListReplaceString Replaces the text of an item at index

_GUICtrlListSelectedIndex Return the index of selected item

_GUICtrlListSelectIndex Select a string and scroll it into view, if necessary

_GUICtrlListSelectString Select item using search string

_GUICtrlListSelItemRange Select range by index in a multiple-selection list box

_GUICtrlListSelItemRangeEx Selects items from $i_start to $i_stop

_GUICtrlListSetAnchorIndex Set the Anchor Index

_GUICtrlListSetCaretIndex Set the focus rectangle to the item at the specified index.

_GUICtrlListSetHorizontalExtent Set the width, in pixels, by which a list box can be scrolled horizontally

_GUICtrlListSetLocale Set the locale

_GUICtrlListSetSel Select string(s) in a multiple-selection list box

_GUICtrlListSetTopIndex Ensure that a particular item in a list box is visible

_GUICtrlListSort Re-sorts list box if it has the $LBS_SORT style

_GUICtrlListSwapString Swaps the text of two items at the specified indices

_GUICtrlListViewCopyItems Copy Items between 2 list-view controls

_GUICtrlListViewDeleteAllItems Removes all items from a list-view control

_GUICtrlListViewDeleteColumn Removes a column from a list-view control

_GUICtrlListViewDeleteItem Removes an item from a list-view control

_GUICtrlListViewDeleteItemsSelected Deletes item(s) selected

_GUICtrlListViewEnsureVisible Ensures that a list-view item is either entirely or partially visible

_GUICtrlListViewFindItem Retrieves some or all of a list-view item

_GUICtrlListViewGetBackColor Retrieves the background color of a list-view control

_GUICtrlListViewGetCallBackMask Retrieves the callback mask for a list-view control

_GUICtrlListViewGetCheckedState Returns the check state for a list-view control item

_GUICtrlListViewGetColumnOrder Retrieves the current left-to-right order of columns in a list-view control.

_GUICtrlListViewGetColumnWidth Retrieves the width of a column in report or list view

_GUICtrlListViewGetCounterPage Calculates the number of items that can fit vertically in the visible area of a list-view control

_GUICtrlListViewGetCurSel Retrieve the index of current selection

_GUICtrlListViewGetExtendedListViewStyle Retrieves the extended styles that are currently in use for a given list-view control

_GUICtrlListViewGetHeader Retrieves the handle to the header control used by the list-view control

_GUICtrlListViewGetHotCursor Retrieves the HCURSOR value used when the pointer is over an item while hot tracking is enabled

_GUICtrlListViewGetHotItem Retrieves the index of the hot item

_GUICtrlListViewGetHoverTime Retrieves the amount of time that the mouse cursor must hover over an item before it is selected

_GUICtrlListViewGetItemCount Retrieves the number of items in a list-view control

_GUICtrlListViewGetItemText Retrieves some or all of a list-view item

_GUICtrlListViewGetItemTextArray Retrieves all of a list-view item

_GUICtrlListViewGetNextItem Returns the index of the next item

_GUICtrlListViewGetSelectedCount Determines the number of selected items in a list-view control

_GUICtrlListViewGetSelectedIndices Retrieve indices of selected item(s) in a list-view control

_GUICtrlListViewGetSubItemsCount Retrieve the number of columns

_GUICtrlListViewGetTopIndex Retrieves the index of the topmost visible item when in list or report view

_GUICtrlListViewGetUnicodeFormat Retrieves the UNICODE character format flag for the control

_GUICtrlListViewHideColumn Hides the column "sets column width to zero"

_GUICtrlListViewInsertColumn Inserts a column into a list-view control

_GUICtrlListViewInsertItem Inserts a new item in a list-view control.

_GUICtrlListViewJustifyColumn Set Justification of a column for a list-view control

_GUICtrlListViewScroll Scrolls the content of a list-view control

_GUICtrlListViewSetCheckState Sets the checked state of a list-view control item

_GUICtrlListViewSetColumnHeaderText Change the text of a column header for a list-view control

_GUICtrlListViewSetColumnOrder Sets the left-to-right order of columns in a list-view control.

_GUICtrlListViewSetColumnWidth Changes the width of a column

_GUICtrlListViewSetHotItem Sets the hot item for a list-view control

_GUICtrlListViewSetHoverTime Sets the amount of time which the mouse cursor must hover over an item before it is selected

_GUICtrlListViewSetItemCount Causes the list-view control to allocate memory for the specified number of items.

_GUICtrlListViewSetItemSelState Sets the Item Selected/UnSelected

_GUICtrlListViewSetItemText Changes the text of a list-view item or subitem.

_GUICtrlListViewSort Sorts a list-view control.

_GUICtrlMonthCalGet1stDOW Retrieves the first day of the week for a month calendar control.

_GUICtrlMonthCalGetColor Retrieves the color for a given portion of a month calendar control.

_GUICtrlMonthCalGetDelta Retrieves the scroll rate for a month calendar control.

_GUICtrlMonthCalGetMaxSelCount Retrieves the maximum date range that can be selected in a month calendar control.

_GUICtrlMonthCalGetMaxTodayWidth Retrieves the maximum width of the "today" string in a month calendar control.

_GUICtrlMonthCalGetMinReqRECT Retrieves the minimum size required to display a full month in a month calendar control.

_GUICtrlMonthCalSet1stDOW Sets the first day of the week for a month calendar control.

_GUICtrlMonthCalSetColor Sets the color for a given portion of a month calendar control.

_GUICtrlMonthCalSetDelta Sets the scroll rate for a month calendar control.

_GUICtrlMonthCalSetMaxSelCount Sets the maximum number of days that can be selected in a month calendar control.

_GUICtrlSliderClearTics Removes the current tick marks from a slider.

_GUICtrlSliderGetLineSize Retrieves the number of logical positions the slider moves.

_GUICtrlSliderGetNumTics Retrieves the number of tick marks from a slider.

_GUICtrlSliderGetPageSize Retrieves the number of logical positions the slider moves.

_GUICtrlSliderGetPos Retrieves the logical position the slider.

_GUICtrlSliderGetRangeMax Retrieves the maximum position for the slider.

_GUICtrlSliderGetRangeMin Retrieves the minimum position for the slider.

_GUICtrlSliderSetLineSize Sets the number of logical positions the slider moves.

_GUICtrlSliderSetPageSize Sets the number of logical positions the slider moves.

_GUICtrlSliderSetPos Sets the current logical position of the slider.

_GUICtrlSliderSetTicFreq Sets the interval frequency for tick marks in a slider.

_GUICtrlStatusBarCreate Creates Statusbar

_GUICtrlStatusBarCreateProgress Creates ProgressBar in Statusbar part

_GUICtrlStatusBarDelete Deletes the StatusBar control

_GUICtrlStatusBarGetBorders Retrieves the current widths of the horizontal and vertical borders of a status window.

_GUICtrlStatusBarGetIcon Retrieves the icon for a part in a status bar.

_GUICtrlStatusBarGetParts Retrieves a count of the parts in a status window.

_GUICtrlStatusBarGetRect Retrieves the bounding rectangle of a part in a status window.

_GUICtrlStatusBarGetText retrieves the text from the specified part of a status window.

_GUICtrlStatusBarGetTextLength Retrieves the length, in characters, of the text from the specified part of a status window.

_GUICtrlStatusBarGetTip Retrieves the ToolTip text for a part in a status bar.

_GUICtrlStatusBarGetUnicode Retrieves the Unicode character format flag for the control.

_GUICtrlStatusBarIsSimple Checks a status bar control to determine if it is in simple mode.

_GUICtrlStatusBarResize Resize Statusbar.

_GUICtrlStatusBarSetBKColor Sets the background color in a status bar.

_GUICtrlStatusBarSetIcon Sets an Icon in the Panel.

_GUICtrlStatusBarSetMinHeight Sets the minimum height of a status window's drawing area.

_GUICtrlStatusBarSetParts Sets the number of parts in a status window and the coordinate of the right edge of each part.

_GUICtrlStatusBarSetSimple Specifies whether a status window displays simple text or displays all window parts.

_GUICtrlStatusBarSetText Sets the text in the specified part of a status window.

_GUICtrlStatusBarSetTip Sets the ToolTip text for a part in a status bar.

_GUICtrlStatusBarSetUnicode Sets the Unicode character format flag for the control.

_GUICtrlStatusBarShowHide Show/Hide the StatusBar control

_GUICtrlTabDeleteAllItems Removes all items from a tab control.

_GUICtrlTabDeleteItem Removes an item from a tab control.

_GUICtrlTabDeselectAll Resets items in a tab control.

_GUICtrlTabGetCurFocus Returns the index of the item that has the focus in a tab control.

_GUICtrlTabGetCurSel Determines the currently selected tab in a tab control.

_GUICtrlTabGetExtendedStyle Retrieves the extended styles that are currently in use for the tab control.

_GUICtrlTabGetItemCount Retrieves the number of tabs in the tab control.

_GUICtrlTabGetItemRECT Retrieves the bounding rectangle for a tab in a tab control.

_GUICtrlTabGetRowCount Retrieves the current number of rows of tabs in a tab control.

_GUICtrlTabGetUnicodeFormat Retrieves the Unicode character format flag for the control.

_GUICtrlTabHighlightItem Sets the highlight state of a tab item.

_GUICtrlTabSetCurFocus Sets the focus to a specified tab in a tab control.

_GUICtrlTabSetCurSel Selects a tab in a tab control.

_GUICtrlTabSetMinTabWidth Sets the minimum width of items in a tab control.

_GUICtrlTabSetUnicodeFormat Sets the Unicode character format flag for the control.

_GUICtrlTreeViewDeleteAllItems Removes all items from a treeview control.

_GUICtrlTreeViewDeleteItem Removes an item and all its children from a treeview control.

_GUICtrlTreeViewExpand Expands or collapses the list of child items associated with the specified parent item, if any.

_GUICtrlTreeViewGetBkColor Gets the text back color of a treeview control.

_GUICtrlTreeViewGetCount Retrieves a count of the items in a treeview control.

_GUICtrlTreeViewGetIndent Retrieves the amount in pixels, that child items are indented relative to their parent items.

_GUICtrlTreeViewGetLineColor Gets the line color of a treeview control.

_GUICtrlTreeViewGetParentHandle Gets the parent handle of item selected (default) or any specified item in treeview control.

_GUICtrlTreeViewGetParentID Gets the parent control ID of item selected (default) or any specified item in treeview control.

_GUICtrlTreeViewGetState Returns the state of the specified treeview item.

_GUICtrlTreeViewGetText Returns the text of the specified treeview item.

_GUICtrlTreeViewGetTextColor Gets the text color of a treeview control.

_GUICtrlTreeViewGetTree Get all items text beginning by the current selected item from the treeview control.

_GUICtrlTreeViewInsertItem Insert a new item into a treeview control.

_GUICtrlTreeViewSetBkColor Sets the back color of a treeview control.

_GUICtrlTreeViewSetIcon Set an icon of the specified treeview item.

_GUICtrlTreeViewSetIndent Sets the width of indentation for a treeview control and redraws the control to reflect the new width.

_GUICtrlTreeViewSetLineColor Sets the line color of a treeview control

_GUICtrlTreeViewSetState Set the state of the specified treeview item.

_GUICtrlTreeViewSetText Set a new text to the specified treeview item.

_GUICtrlTreeViewSetTextColor Sets the text color of a treeview control.

_GUICtrlTreeViewSort Sorts the items of a treeview control.

_HexToString Convert a hex string to a string.

_IE_Example Display a new browser window pre-loaded with documents to be used in IE.au3 examples or your own testing

_IE_Introduction Display introductory information about IE.au3 in a new browser window

_IE_VersionInfo Returns an array of information about the IE.au3 version

_IEAction Perform any of a set of simple actions on the Browser.

_IEAttach Attach to the first existing instance of Internet Explorer where the search string sub-string matches based on the selected mode.

_IEBodyReadHTML Returns the HTML inside the tag of the document.

_IEBodyReadText Returns the Text inside the tag of the document.

_IEBodyWriteHTML Replaces the HTML inside the tag of the document.

_IECreate Create an Internet Explorer Browser Window.

_IECreateEmbedded Create a Webbrowser object suitable for embedding in an AutoIt GUI with GuiCtrlCreateObj().

_IEDocGetObj Given any DOM object, returns a reference to the associated document object.

_IEDocInsertHTML Inserts HTML Text in or around an element.

_IEDocInsertText Inserts Text in or around an element.

_IEDocReadHTML Returns the full HTML source of a document.

_IEDocWriteHTML Replaces the HTML for the entire document.

_IEErrorHandlerDeRegister Disable a registered user COM error handler

_IEErrorHandlerRegister Register and enable a user COM error handler

_IEErrorNotify Specifies whether IE.au3 automatically notifies of Warnings and Errors (to the console)

_IEFormElementCheckBoxSelect Set the value of a specified form element.

_IEFormElementGetCollection Returns a collection object variable representing all Form Elements within a given Form.

_IEFormElementGetObjByName Returns an object reference to a Form Element by name.

_IEFormElementGetValue Returns the value of a given Form Element.

_IEFormElementOptionSelect Set the value of a specified form element.

_IEFormElementRadioSelect Set the value of a specified form element.

_IEFormElementSetValue Set the value of a specified Form Element.

_IEFormGetCollection Returns a collection object variable representing the Forms in the document or a single form by index.

_IEFormGetObjByName Returns an object reference to a Form by name.

_IEFormImageClick Simulate a mouse click on an . Match by sub-string match of alt text, name or src.

_IEFormReset Reset a specified Form setting the values back to their loaded defaults.

_IEFormSubmit Submit a specified Form.

_IEFrameGetCollection Returns a collection object containing the frames in a FrameSet or the iFrames on a normal page or a single Frame or iFrame by index.

_IEFrameGetObjByName Returns an object reference to a Frame or iFrame by name.

_IEGetObjById Returns an object variable by id or name.

_IEGetObjByName Returns an object variable by name or id.

_IEHeadInsertEventScript Inserts a Javascript into the Head of the document.

_IEImgClick Simulate a mouse click on an image. Match by sub-string match of alt text, name, or src.

_IEImgGetCollection Returns a collection object variable representing the IMG tags in the document or a single image by index.

_IEIsFrameSet Checks to see if the specified Window contains a FrameSet.

_IELinkClickByIndex Simulate a mouse click on a link by 0-based index (in source order).

_IELinkClickByText Simulate a mouse click on a link with text sub-string matching the string provided.

_IELinkGetCollection Returns a collection object containing all links in the document or a single link by index.

_IELoadWait Wait for a browser page load to complete before returning.

_IELoadWaitTimeout Retrieve or set the current value in milliseconds _IELoadWait will try before timing out.

_IENavigate Directs an existing browser window to navigate to the specified URL.

_IEPropertyGet Returns a select property of the Browser or DOM element.

_IEPropertySet Set a select property of the Browser or DOM element.

_IEQuit Close the browser and remove the object reference to it.

_IETableGetCollection Returns a collection object variable representing all the tables in a document or a single table by index.

_IETableWriteToArray Reads the contents of a Table into an array.

_IETagNameAllGetCollection Returns a collection object all elements in the document or document hierarchy in source order or a single element by index.

_IETagNameGetCollection Returns a collection object of all elements in the object with the specified TagName or a single element by index.

_Iif Perform a boolean test within an expression.

_INetExplorerCapable Converts a string to IE(Internet Explorer) capable line

_INetGetSource Gets the source from an URL without writing a temp file.

_INetMail Opens default user's mail client with given address, subject, and body.

_INetSmtpMail Sends an email without using an external email program.

_IsClassname Check ClassName of the control.

_IsPressed Check if key has been pressed

_MathCheckDiv Checks if NumA is divisable by NumB

_Max Evaluates which of the two numbers is higher.

_Min Evaluates which of the two numbers is lower.

_MouseTrap Confine the Mouse Cursor to specified coords.

_Now Returns the current Date and Time in PC's format.

_NowCalc Returns the current Date and Time in format YYYY/MM/DD HH:MM:SS for use in date calculations.

_NowCalcDate Returns the current Date in format YYYY/MM/DD.

_NowDate Returns the current Date in the Pc's format.

_NowTime Returns the current Time in requested format.

_PathFull Creates a path based on the relative path you provide. The newly created absolute path is returned

_PathMake Creates a path from drive, directory, file name and file extension parts. Not all parts must be passed.

_PathSplit Splits a path into the drive, directory, file name and file extension parts. An empty string is set if a part is missing.

_ProcessGetName Returns a string containing the process name that belongs to a given PID.

_ProcessGetPriority Get the priority of an open process

_Radian Converts degrees to radians.

_ReplaceStringInFile Replaces a string with another string in the given text file (binary won't work!)

_RunDOS Executes a DOS command in a hidden command window.

_SendMessage Wrapper for commonly used Dll Call

_SetDate Sets the current date of the system

_SetTime Sets the current time of the system

_Singleton Check if no other occurrence is running.

_SoundClose Closes a sound previously opened with _SoundOpen.

_SoundLength Returns the length of the soundfile.

_SoundOpen Opens a sound file for use with other _Sound functions.

_SoundPause Pause a playing sound.

_SoundPlay Play a sound file.

_SoundPos Returns the current position of the sound.

_SoundResume Resume a paused sound.

_SoundSeek Seeks the sound to the specified position

_SoundStatus Returns the status of the sound

_SoundPlay Stop a playing sound.

_SQLite_Changes Returns number of changes (excluding triggers) of the last transaction

_SQLite_Close Close a SQLite database.

_SQLite_Display2DResult Returns or prints a 2Dimensional array formated to Console

_SQLite_Encode Encodes strings or binary data for use in SQLite query's

_SQLite_ErrCode Returns last error code (numeric)

_SQLite_ErrMsg Returns a string describing in english the error condition for the most recent sqlite3_* API call

_SQLite_Escape Escapes a string

_SQLite_Exec Executes a SQLite query, does not handle results.

_SQLite_FetchData Fetches 1 row of data from a _SQLite_Query() based query

_SQLite_FetchNames Read out the table names of a _SQLite_Query() based query

_SQLite_GetTable Passes Out a 1Dimensional Array Containing Tablenames and Data of Executed Query.

_SQLite_GetTable2d Passes out a 2Dimensional array containing table names and data of executed Query

_SQLite_LastInsertRowID Returns the ROWID of the most recent insert in the database

_SQLite_LibVersion Returns the version number of the library

_SQLite_Open Opens/creates a SQLite database.

_SQLite_Query Prepares a SQLite Query

_SQLite_QueryFinalize Finalizes an _SQLite_Query() based query. The query is interrupted.

_SQLite_QueryReset Reset a _SQLite_Query() based query

_SQLite_QuerySingleRow Read out the first row of the result from the specified query.

_SQLite_SaveMode Disable or Enable Save mode

_SQLite_SetTimeout Sets timeout for busy handler

_SQLite_Shutdown Unloads SQLite.dll

_SQLite_SQLiteExe Executes commands in SQLite.exe

_SQLite_Startup Loads SQLite.dll

_SQLite_TotalChanges Returns number of all changes (including triggers) of all transactions

_StringAddComma Returns the original numbered string with the proper delimiter inserted.

_StringBetween Returns the string between the start search string and the end search string.

_StringEncrypt An RC4 based string encryption function.

_StringInsert Inserts a string within another string.

_StringProper Changes a string to proper case, same a =Proper function in Excel

_StringRepeat Repeats a string a specified number of times.

_StringReverse Reverses the contents of the specified string.

_StringToHex Convert a string to a hex string.

_TCPIpToName Resolves IP adress to Hostname(s)

_TempFile Generate a name for a temporary file. The file is guaranteed not to exist yet.

_TicksToTime Converts the specified tick amount to hours, minutes and seconds.

_TimeToTicks Converts the specified hours, minutes, and seconds to ticks.

_viClose Closes a VISA connection to an Instrument/Device

_viExecCommand Send a Command/Query to an Instrument/Device through the VISA interface (GPIB / TCP)

_viFindGpib Send a Command/Query to an Instrument/Device through the VISA interface (GPIB / TCP)

_viGpibBusReset GPIB BUS "reset": Use this function when the GPIB BUS gets stuck for some reason. You might be lucky and resolve the problem by calling this function

_viGTL Go To Local mode: Instruments that accept this command will exit the "Remote Control mode" and go to "Local mode". If the instrument is already in "Local mode" this is simply ignored. Normally, if an instrument does not support this command it will simply stay in the "Remote Control mode"

_viOpen Opens a VISA connection to an Instrument/Device

_viSetAttribute Set any VISA attribute This function, which is called by _viSetTimeout, can ALSO be used to set the other VISA specific attributes. Read the VISA documentation for more information and a list of VISA attributes and their corresponding values.

_viSetTimeout Sets the VISA timeout in MILISECONDS

_WeekNumberISO Calculate the weeknumber of a given date.

_Word_VersionInfo Returns an array of information about the Word.au3 version

_WordAttach Attach to the first existing instance of Microsoft Word where the search string matches based on the selected mode.

_WordCreate Create a Microsoft Office Word Object

_WordDocAdd Returns an object variable representing a new empty document

_WordDocAddLink Add a hyperlink to the document

_WordDocAddPicture Add a picture to the document

_WordDocClose Closes a previously opened word document

_WordDocFindReplace Runs the specified find and replace operation.

_WordDocGetCollection Returns a collection object containing all documents

_WordDocLinkGetCollection Returns a collection object containing all links in the document

_WordDocOpen Opens an existing Microsoft Word Document

_WordDocPrint Prints all or part of the specified document.

_WordDocPropertyGet Returns a select property of the Word Document.

_WordDocPropertySet Set a select property of the Word Document

_WordDocSave Saves a previously opened document

_WordDocSaveAs Saves the specified document with a new name or format.

_WordErrorHandlerDeRegister Disable a registered user COM error handler

_WordErrorHandlerRegister Register and enable a user COM error handler

_WordErrorNotify Specifies whether Word.au3 automatically notifies of Warnings and Errors (to the console)

_WordMacroRun Runs a Visual Basic macro

_WordPropertyGet Returns a select property of the Word Application.

_WordPropertySet Set a select property of the Word Application.

_WordQuit Close the window and remove the object reference to it
 

lazenes

Yönetici
Yönetici
Destekçi Üye
Değişkenler in Tanımı

Bildiğim ve öğrendiğim kadarıyla burda değişkenleri anlatıcam.

Bilinmesi gereken tek şey, değişkenler önemlidir!

Değişken, ingilizcesi Variable, dediğimiz şey;

programlama yaparken, komutlara veya nesnelere, kısaca elle tutulur gözle görülür türden olaylara yapıştırdığımız etikettir kısaca. Bunun dışında kullanacağımız değerlerede bu etiketi yapıştırırız. Kısacanın kısacası işimize yarıyacak şeyleri değişkenlerle belirtiriz.

Autoit de değişken, $ sembolü ile başlar, tüm dillerde böyle değildir bilinmesi gerek. Mesela visual basicde başına bişey koymaya gerek yoktur, normal yazı gibi yazarsın, neyse konumuz autoit de değişkenler vb i bi kenara atalım.

Değişkenler, adı üstünde değiştirilmek için vardır Yani değiştirmek istediğimiz, sonradan etkileşime girmek istediğimiz komuta, değere, değişken etiketi yapıştırırız, sen böyle kal ben seni sonra değiştiricem deriz

Kod:
$var


bu autoit de bir değişkendir. $ sembolümüz, geriside değişkene verdiğimiz isimdir. Bu değişken hiçbir değere veya komuta etiketlendirilmemiştir, eğer bu şekilde scriptimize eklersek sadece var olduğunu biliriz, yani değeri koca bir 0 dır



Kod:
$var = 1


bu ise değere sahip bir değişkendir, görüldüğü gibi 1 e eşitlenmiştir. Bunu scriptimizin içinde kullanmak istersek misal olarak, msgbox(0,"",$var) yazdığımızda mesaj kutusu bize 1 cevabını vericektir, bilakis 1 in yerine "selam" tarzı birşey yazarsak, mesaj kutusunda selam yazıcaktır. ( düz yazı girerken "" işaretleri arasında koymamız gerektiğini biliyoruz.)



Kod:
$var1 = 2
$var2 = 3


Burada 2 değişkenimiz var görüldüğü gibi, şimdi nasıl kullanırız bu değişkenleri anlatmama pek gerek yok ama, msgbox(0,"",$var1 + $var2) yazdığımızda mesaj kutusu 5 cevabını vericektir, umarım açıklayıcı olmuştur.



Kod:
$var1 = 2
$var2 = 3
$var3 = 4
$var4 = 1


Yukarıdaki örneğe bide böyle bi komplex yazmak istedim, eğer bunların hepsini toplamak istiyorsak yapıcağımız şey basittir; msgbox(0,"",$var1+$var2+$var3+$var4). Veya daha komplexe girmemiz gerekebilir, misal olarak 1. ve 2. değişkeni toplayıp, 3. ve 4. değişkeni çıkararak 2 sinin farkını bulmak istiyoruz, o zaman bu işlemleri başka bir değişkenle sağlıklı bir şekilde etiketlendiririz, çünkü mesaj kutusuna direkt olarak bunu yazmamız kafamızı karıştırır, işimizi zorlaştırır.



Kod:
$var1 = 2
$var2 = 3
$var3 = 4
$var4 = 1
$1arti2 = $var1 + $var2
$3eksi4 = $var3 - $var4
$sonuc = $1arti2 - $3eksi4




Kod:
msgbox(0,"",$sonuc)


görüldüğü gibi çok basit, değerli değişkenlere örnek bu kadar yeterlidir heralde

Şimdi nesnelere ve komutlara verebilceimiz değişkenlerden birkaç örnek verelim.

$buttonum = guictrlcreatebutton("aç",100,100,100,100)

Burada yaptığımız şey, oluşturduğumuz aç buttonuna $buttonum etiketini takmakdır, şimdi bunu yaptık elimize negeçti ? cevabı basit. Diyelimki scriptimiz bu tuşa bastıktan sonra bir program açıyor ve açıldıktan sonra birdaha bu tuşa basılmasını istemiyoruz. O halde etiketten bu tuşa ulaşıcaz ve tuşu iptal edicez, bunun için kullanıcağımız komut şudur;



Kod:
Guictrlsetstate($buttonum,$GUI_DISABLE)


açıklayıcı olmuştur umarım. ($gui_disable kafanızı karıştırmasın, o scriptin genel bi işlevidir, onu biz yapmadık tanımlamadık yani script onu kendi tanıyor .)

Aklıma geleni kadarıyla son bir örnek vermem gerekirse, oda komuttan olsun;



Kod:
$programim = Run("x.exe","",@SW_SHOW,$STDIN_CHILD + $STDOUT_CHILD)


Burada STD komutu için programımızı açtık, bu demek oluyorki std komutuyla daha sonra bu programa doğrudan erişicez, erişimde vericeğimiz örnek komut ise şu şekilde;

StdinWrite($programim,"USER " & $User & @CRLF)

burada yaptığımız şey açtığımız programı doğrudan kullanmak, doğrudan nasıl eriştrik ? görüldüğü gibi etiket yardımıyla

Bilmemiz gereken en önemli şeylerden biriside, değişkenleri doğru tanıtmaktır.

eğer bir değişkeni scriptin farklı yerlerinde, yani farklı fonksiyonlar içinde, sürekli kullanıcaksak, değişkeni dizilişde en üstte başına Dim koyarak tanıtmalıyız, dim ey bütün script! tanı beni! demektir . Örnek olarak 2 fonksiyonumuz var diyelim, ve bu 2 fonksiyondada aynı değişkeni kullanıcaz, o halde 2 fonksiyonunda bu değişkeni bilmesi, tanıması gerekir. Bunu uzun yoldan her fonksiyonun içinde tanıtarak yaparız, şu şekilde;



Kod:
Func test()
$var = 1
msgbox(0,"",$var)
Endfunc

Func test2()
$var = 1
msgbox(0,"",$var)
Endfunc


burada değişkeni 2 fonksiyondada kullanabilmek için ayrı ayrı tanıttık, ancak bu işin daha sağlıklı, dolandırmayan ve basit yolu vardır, hepsine ayrı ayrı tanıtmaktansa 1 kere yaparız tam tanıtırız oda şu şekilde;



Kod:
Dim $var = 1

Func test()
msgbox(0,"",$var)
Endfunc

Func test2()
msgbox(0,"",$var)
Endfunc


unutmamamız gereken değişkeni kullanıcağımız satıra göre, daha üst satırda tanıtmaktır. Dim biraz daha detaylı gibidir, yerine Global de kullanılabilir, ama sonucta ikiside aynı işi görür.

Değişken (variable), bir çok açıdan işinizi kolaylaştırır, kafanızın karışmasını engeller, scriptinizi düzene sokar, neyin nerede olduğunu ne işe yaradığını bilirsiniz. Bunun için değişken oluşturmaktan kaçınmayın, bol bol değişken kullanın .Anlattıklarım, değişkenlerin temelini anlamaya yardımcı olucaktır, şimdilik aklıma geleni bu kadar.
[automerge]1613868591[/automerge]
Operator

= Eşitleme. Örnek: $var = 5

+= Eklemeli eşitleme. Örnek: $var += 1 ($var a 1 ekler)

-= Yukarıdaki tanımın tersi.

*= Yukarıdaki tanımın çarpım hali.

/= Bölüm hali.

&= Bir araya getirme. Örnek: $var="one" sonra, $var="10" Sonuç, $var="one10"

+ iki değeri toplar.

- iki değeri çıkarır.

* iki değeri çarpar.

/ iki değeri böler.

& iki değeri bir araya getirir. Örnek: "one" & "10" = "one10"

^ iki değeri katlar. Örnek: 2^4 = (4x4) 16

= Bir değişkenin, istediğimiz değerde olup olmadığını kontrol eder. Örnek: if $var = 5 then, (eğer $var, 5 e eşitse..)

== Yukarıdakinin 2 değerli hali.

<> iki değerin eşit olmadığını belirler. Örnek: if $var <> 5

> ilk değerin, ikinci değerden büyük olup olmadığını belirler.

>= Yukarıdakine ilave olarak birde eşitmi değilmi diye kontrol eder.

< ilk değerin ikinci değerden kücük olup olmadığını belirler.

<= Yukarıdakine ilave olarak birde eşitmi değilmi diye kontrol eder.

AND Bildiğimiz "ve" . Örnek: if $var AND $var2 = 6 then, (eğer $var ve $var2 6 ya eşitse..)

OR Buda bildiğimiz "veya". Örnek yukarıdaki gibi.

NOT "Değilse" olarak tanıtabilinir. Örnek: if not $var=5 then.. (eğer $var 5 e eşit değilse..)


Kod:
NOT
^
* /
+ -
&
< > <= >= = <> ==
AND OR


eğer komplex bi işlem yapıcaksak, önceliği korumak için, yani önce yapılmasını istediğimiz işlemi belirtmek için şu yolu kullanabiliriz;



Kod:
(2+10) * 4
 
Son düzenleme:

lazenes

Yönetici
Yönetici
Destekçi Üye
If..Then..Else

Programlama dilindeki en yararlı şeylerden biridir çok iş görür, çok işe yarar, çok kullanılması gerekir.

Çok kısa yazalım, uzatmaya gerek yok basit bir olaydır, türkçelerini bildiğimizde zaten olayı çözeriz.


Kod:
If = "eğer"
Then = "ise" (bildiğimiz bağlaç işte :P)
Else = "öyle değilse"
ElseIf = "veyahut böyleyse"


demektir .

Kullanımlarına ilk örnek şu şekilde;



Kod:
$sayi = Random(1,2,1)
if $sayi = 1 then
msgbox(0,"","Şansıma 1 geldi :)")
else
msgbox(0,"","Aaaa 2 geldi :D")
endif


Burada, random komutu bildiğimiz gibi, 1 ve 2 den birisini sallama seçer, daha sonra yaptığımız olayın türkçesi ise, " eğer $sayı 1 ise mesaj kutusunda şansıma 1 geldi yaz, öyle değilse aaa 2 geldi yaz dır. "

Komutu kapatırken endif kullanıyoruz. Her başlangıcın bir sonu olmalı .

Ikinci basit örnek;



Kod:
$sayi = Random(1,5,1)
if $sayi = 1 then
msgbox(0,"","Şansıma 1 geldi :)")
elseif $sayi = 2 then
msgbox(0,"","Aaaa 2 geldi :D")
elseif $sayi = 3 then
msgbox(0,"","işe bak 3 geldi")
elseif $sayi = 4 then
msgbox(0,"","bune şans 4 geldi :(")
elseif $sayi = 5 then
msgbox(0,"","Kral sayı geldi bea :D")
endif


açıklamaya gerek varmı bilmiyorum ama, aynı şekilde yine bu sefer tek fark, sayı 1 ise böyle yap, veyahut 2 ise şöyle yap, veyahut 3 ise şöyle yap... dır. Kısaca basit bir olay daha uzatmaya gerek yoktur heralde.
 

lazenes

Yönetici
Yönetici
Destekçi Üye
Select..Case & Switch..Case

Select, Case

Bunu hiç uzatmıycam if then else ile neredeyse aynı görevi görür ama bu adındanda anlıycağımız gibi şeçim yapar ve loopda daha temiz bi şekilde kullanılabilir, yani döngünün içinde.

Kullanımına basit bir örnek;

Kod:
$var = 30

Select
Case $var > 1 AND $var <= 10
MsgBox(0,"", "$var 1 den büyük")

Case $var > 10 AND $var <= 20
MsgBox(0,"", "$var 10 dan büyük")

Case $var > 20 AND $var <= 30
MsgBox(0,"", "$var 20 den büyük")

Case $var > 30 AND $var <= 40
MsgBox(0,"", "$var 30 dan büyük")

Case $var > 40
MsgBox(0,"", "$var 40 dan büyük")
EndSelect


görüldüğü gibi, değişkenimizin değerini belirttik, ve daha sonra seç birini ve bizi bilgilendir olayını gerçekleştirdik.



Switch, Case



Buda tamamen olmasada yukarıdakiyle aynıdır ancak fark olarak bunda, olmayan başka bir değeride belirleyebiliriz, örnek;



Kod:
$var = 30

Switch Int($var)
Case 1 To 10
MsgBox(0,"", "$var 1 den büyük")

Case 11 To 20
MsgBox(0,"", "$var 10 dan büyük")

Case 21 To 30
MsgBox(0,"", "$var 20 den büyük")

Case 31 To 40
MsgBox(0,"", "$var 30 dan büyük")

Case Else
MsgBox(0,"", "$var 40 dan büyük veya 0 dan küçük.")

EndSwitch


burada int $var a asal sayısın der. Görüldüğü gibi tek fark ise sondadır, eğer bunlar değilse demiş.
[automerge]1613868788[/automerge]
Döngüler

For-to-step-next

Bu olay, istediğimiz bir şeyi, istediğimiz kere yaptırmakdır. Sonunu Next ile kapatırız, tıpkı endif gibi.

Hemen basit bir örnek;

Kod:
For $i = 1 to 1 0 Step 1
MsgBox(0,"Sayalım", $i)
Next


Görüldüğü gibi değişkenimiz var for da bir değişken olmalıdır, değişkensiz for döngüsü kumsuz denize benzer diyim siz anlayın . Yaptığımız işkem 1 den 10 a kadar say ve bunu bana mesaj kutusunda gösterdir.

While-Wend

Hemen örnek;



Kod:
While 1
$zaman = _nowtime()
Tooltip($zaman)
Wend


Yaptığımız şey, script açık olduğu süre tooltip ile saati gösterdir. While bir fonksiyon/komut içinde kullanılabilir, yani sadece scriptin ana işlevinde kullanılmaz. Örneğin bir fonksiyon içinde download yapıyoruz, bu durumda;

While @inetgetactive

tooltip(@inetgetbytesread)

Wend

burada, download yaparken tooltiple bana indirilen kadarını gösterdir, download bittikten sonra bu işlem sonlanacaktır. Son olarak Wend ile kapatmayı unutmayın.

Do-Until

Bunun olayının türkçesi ise, şu şöyle olana kadar şöyle yaptır. Basit Örnek;



Kod:
$i = 0
Do
MsgBox(0, "Value of $i is:", $i)
$i = $i + 1
Until $i = 10


Buradaki işlem, $i 10 a eşitlenene kadar mesaj kutusunu bana gösterdir.

Biraz daha iyi örnek vermek gerekirse, bir macro oluşturursunuz, sürekli 1 tuşuna basar.



Kod:
$baslama = 1
Do
Send("{1}")
until $baslama = 0


Buradaki atraksiyon, ben durdura basana kadar sen 1 e bas dır.

With-EndWith

Örnek;



Kod:
$oExcel = ObjCreate("Excel.Application")
$oExcel.visible =1
$oExcel.workbooks.add

With $oExcel.activesheet
.cells(2,2).value = 1
.range("A1:B2").clear
EndWith


Burada kısaca, excel objesi aktif olduğunda şunları uygula diyoruz.

For-In-Next

örnek;



Kod:
$oShell = ObjCreate("shell.application")
$oShellWindows=$oShell.windows

if Isobj($oShellWindows) then
$string=""

for $Window in $oShellWindows
$String = $String & $Window.LocationName & @CRLF
next


Buradada, açık pencereleri bul komutunu veriyoruz ve daha sonra, for-in ile açık pencerelerdeki, pencereleri tek tek alıyoruz.

Fonksiyonlar

Fonksiyonları anlatmaya pek gerek yok ama kısaca bilgilendirmek gerekirse,

Belirli komut dizelerini, öylece başıboş bir şekilde dizilişin herhangi bir yerine yazmaktansa fonksiyonlara ayırıp derli toplu tutabiliri.

Örnek olarak şu şekilde;



Kod:
Func komutum()
"komutlar buraya"
Endfunc


Eğer uzun bi script yazıyorsak fonksiyonları kullanmakta fayda vardır. Bu hale getirdikten sonra scriptin herhangi bir yerinde oluşturduğumuz fonksiyonun içeriğindeki komutları kullanmak yerine, direk komutum() yazarız, ve o komutlar uygulanır.

Çeşitli UDF lerde bazı komutlar daha detaylıdır, örneğin; Func test($var,$string,$hedehodo) şeklinde, bunuda şu şekilde kullanırız, test($var,$string,$...)..
 

lazenes

Yönetici
Yönetici
Destekçi Üye
Kullanıcı Arayüzü (GUI)

Bunu buraya nie ekledim bilmiyorum , basit birşeydir gui koda zaten herşeyi halleder, komutlarda komutlar listesinde ve yardım dosyasında yer almakta.

Kod:
Label : bildiğimiz yazı
Button : bildiğimiz tuş
Input : tek satırık girdi kutusu
Edit : yukardakinin çok satırlısı
Checkbox : işaretleme kutucuğu
Radio : yukarıdakinin tek seçenekli hali, yani 2 radio eklerseniz birini seçebilirsiniz sadece, checkboxda istediğin kadar seçersin.
Combo : açılır menü
List : bildiğin liste
Date : tarih seçici
Pic : resim
Icon : ikon
Progress : loading diyim siz anlayın :D
Tab : seçmeli grup
Updown : yukarı aşağı, kücült büyült
Avi : video
Menü : form un başındaki menü, misal dosya, düzen, görünüm.
Contextmenu : sağ tıklayınca açılan menü
Treeview : aile kütüğü gibi bişey :D
Slider : misal ses yükseltme, kısma için kullanılan bişey
Listview : listin bi gelişmişi
Graphic : grafik, cizgi falan
Dummy : aptal kullanıcı kontrolü


Kısaca yine hiç bilmeyen olursa, GUI; kullanıcı arayüzüdür, yani programı açtığımızda karşımıza gelen ekrandır, formdur. Bunun haricinde label labeldir, button buttondur, listbox listboxdur, sıra sıradır, masa masadır, felsefede
[automerge]1613868920[/automerge]
@AppDataCommonDir path to Application Data

@AppDataDir path to current user's Application Data

@AutoItExe The full path and filename of the AutoIt executable currently running. For compiled scripts it is the path of the compiled script.

@AutoItPID PID of the process running the script.

@AutoItVersion Version number of AutoIt such as 3.0.81.0

@COM_EventObj Object the COM event is being fired on. Only valid in a COM event Function.

@CommonFilesDir path to Common Files folder

@Compiled Returns 1 if script is a compiled executable; otherwise, returns 0.

@ComputerName Computer's network name.

@ComSpec value of %comspec%, the SPECified secondary COMmand interpreter;

primarily for command line uses, e.g. Run(@ComSpec & " /k help | more")

@CR Carriage return, Chr(13); sometimes used for line breaks.

@CRLF = @CR & @LF ;occasionally used for line breaks.

@DesktopCommonDir path to Desktop

@DesktopDir path to current user's Desktop

@DesktopHeight Height of the desktop screen in pixels. (vertical resolution)

@DesktopWidth Width of the desktop screen in pixels. (horizontal resolution)

@DesktopDepth Depth of the desktop screen in bits per pixel.

@DesktopRefresh Refresh rate of the desktop screen in hertz.

@DocumentsCommonDir path to Documents

@error Status of the error flag. See the SetError function.

@exitCode Exit code as set by Exit statement.

@exitMethod Exit method. See the Func OnAutoItExit().

@extended Extended function return - used in certain functions such as StringReplace.

@FavoritesCommonDir path to Favorites

@FavoritesDir path to current user's Favorites

@GUI_CtrlId Last click control identifier. Only valid in an event Function. See the GUICtrlSetOnEvent function.

@GUI_CtrlHandle Last click control handle. Only valid in an event Function. See the GUICtrlSetOnEvent function.

@GUI_DragId Drag control identifier. Only valid in an event Function. See the GUISetOnEvent function.

@GUI_DragFile Filename of the file being dropped. Only valid in an event Function. See the GUISetOnEvent function.

@GUI_DropId Drop control identifier. Only valid in an event Function. See the GUISetOnEvent function.

@GUI_WinHandle Last click GUI window handle. Only valid in an event Function. See the GUICtrlSetOnEvent

function.

@HomeDrive Drive letter of drive containing current user's home directory.

@HomePath Directory part of current user's home directory. To get the full path, use in conjunction with

@HomeDrive.

@HomeShare Server and share name containing current user's home directory.

@HOUR Hours value of clock in 24-hour format. Range is 00 to 23

@HotKeyPressed Last hotkey pressed. See the HotKeySet function.

@InetGetActive Is 1 if a InetGet download is currently active, otherwise is 0.

@InetGetBytesRead During a InetGet download this is the number of bytes currently read. It is -1 when there is an

error downloading.

@IPAddress1 IP address of first network adapter. Tends to return 127.0.0.1 on some computers.

@IPAddress2 IP address of second network adapter. Returns 0.0.0.0 if not applicable.

@IPAddress3 IP address of third network adapter. Returns 0.0.0.0 if not applicable.

@IPAddress4 IP address of fourth network adapter. Returns 0.0.0.0 if not applicable.

@KBLayout Returns code denoting Keyboard Layout. See Appendix for possible values.

@LF Line feed, Chr(10); typically used for line breaks.

@LogonDNSDomain Logon DNS Domain.

@LogonDomain Logon Domain.

@LogonServer Logon server.

@MDAY Current day of month. Range is 01 to 31

@MIN Minutes value of clock. Range is 00 to 59

@MON Current month. Range is 01 to 12

@MyDocumentsDir path to My Documents target

@NumParams Number of parameters used to call the user functions

@OSBuild Returns the OS build number. For example, Windows 2003 Server returns 3790

@OSLang Returns code denoting OS Language. See Appendix for possible values.

@OSServicePack Service pack info in the form of "Service Pack 3" or, for Windows 95, it may return "B"

@OSTYPE Returns "WIN32_NT" for NT/2000/XP/2003/Vista and returns "WIN32_WINDOWS" for 95/98/Me

@OSVersion Returns one of the following: "WIN_VISTA", "WIN_2003", "WIN_XP", "WIN_2000", "WIN_NT4", "WIN_ME", "WIN_98", "WIN_95"

@ProcessorArch Returns one of the following: "X86", "IA64", "X64"

@ProgramFilesDir path to Program Files folder

@ProgramsCommonDir path to Start Menu's Programs folder

@ProgramsDir path to current user's Programs (folder on Start Menu)

@ScriptDir Directory containing the running script. (Result does not contain a trailing backslash)

@ScriptFullPath Equivalent to @ScriptDir & "\" & @ScriptName

@ScriptLineNumber Line number of the currently executed script line. Useful for debug statements specially when a

function is call you can pass the caller line number. (Not significant in complied script)

@ScriptName Long filename of the running script.

@SEC Seconds value of clock. Range is 00 to 59

@StartMenuCommonDir path to Start Menu folder

@StartMenuDir path to current user's Start Menu

@StartupCommonDir path to Startup folder

@StartupDir current user's Startup folder

@SW_DISABLE Disables the window.

@SW_ENABLE Enables the window.

@SW_HIDE Hides the window and activates another window.

@SW_LOCK Lock the window to avoid repainting.

@SW_MAXIMIZE Maximizes the specified window.

@SW_MINIMIZE Minimizes the specified window and activates the next top-level window in the Z order.

@SW_RESTORE Activates and displays the window. If the window is minimized or maximized, the system restores it to

its original size and position. An application should specify this flag when restoring a minimized window.

@SW_SHOW Activates the window and displays it in its current size and position.

@SW_SHOWDEFAULT Sets the show state based on the SW_ value specified by the program that started the application.

@SW_SHOWMAXIMIZED Activates the window and displays it as a maximized window.

@SW_SHOWMINIMIZED Activates the window and displays it as a minimized window.

@SW_SHOWMINNOACTIVE Displays the window as a minimized window. This value is similar to

@SW_SHOWMINIMIZED, except the window is not activated.

@SW_SHOWNA Displays the window in its current size and position. This value is similar to @SW_SHOW, except the

window is not activated.

@SW_SHOWNOACTIVATE Displays a window in its most recent size and position. This value is similar to

@SW_SHOWNORMAL, except the window is not activated.

@SW_SHOWNORMAL Activates and displays a window. If the window is minimized or maximized, the system restores it to its original size and position. An application should specify this flag when displaying the window for the first time.

@SW_UNLOCK Unlock windows to allow painting.

@SystemDir path to Windows' System (or System32) folder

@TAB Tab character, Chr(9)

@TempDir Path to the temporary files folder.

@TRAY_ID Last clicked item identifier during a TraySet(Item)OnEvent action.

@TrayIconFlashing Returns 1 if tray icon is flashing; otherwise, returns 0.

@TrayIconVisible Returns 1 if tray icon is visible; otherwise, returns 0.

@Unicode

Returns 1 if running using the Unicode version of AutoIt (AutoIt3.exe) or 0 if running the ANSI version (AutoIt3A.exe).

Usually, this macro should not be required as AutoIt handles any Unicode/ANSI conversions. However, with certain DllCalls() or use of direct Windows messages this may be required.

@UserProfileDir Path to current user's Profile folder.

@UserName ID of the currently logged on user.

@WDAY Numeric day of week. Range is 1 to 7 which corresponds to Sunday through Saturday.

@WindowsDir path to Windows folder

@WorkingDir Current/active working directory. (Result does not contain a trailing backslash)

@YDAY Current day of year. Range is 1 to 366 (or 365 if not a leap year)

@YEAR Current four-digit year

yani ayrıyetten bunları elde etmek için komut kullanmamıza gerek bıkarmıyor.

Misal örnek kullanım;

Kod:
msgbox(0,"","Yılın şu günündeyiz : " & @YDAY)
 

lazenes

Yönetici
Yönetici
Destekçi Üye
İlave Bilgiler

Birkaç ilave bilgi;

_ karakteri, satır sonunu belirler, diyelimki çok uzun bi komut yazdınız satırı geçiyor, sağa git sola git uğraşamıyorsunuz, o halde şöyle yapıyorsunuz;
Kod:
MsgBox(4096,"", "This is a rather long line, so I " & _

"broke it with the underscore, _, character.")

; karakteri, satırın başına konulduğunda o satır, sadece bir not olarak kalıyor, yani compiler o satırı komuttan saymıyor anliycağnız

Diğer bişeyde bunları karıştırabiliyoruz, istediğimiz kadar birarada, tek tek kullanabiliyoruz;

Kod:
dim $b_; This _ is not a continuation character, nor is the next one
dim $k_
Dim $a[8][2] = [ _
[ "Word", 4 ], _; Comment 1
[ "Test", 3 ], _
[ "pi", 3.14159], _; Associate the name with the value
[ "e", 2.718281828465], _; Same here
[ "test;1;2;3", 123], _
[ ';', Asc(';') ], _; This comment is removed, but the strings remain.
["", 0] ]
 

Akın

Çırak
Elinize sağlık.Çok uzun bir bilgilendirme olmuş ama olması gerekenleri paylaşmışsınız.Çünkü bir yerde eksik olursa geriside eksik olabilir.Ama bu şekilde de göz korkutuyor yani daha sade temel bilgiler olursa bu işe yeni adım atacak kişiler için ayrı bir motivasyon olabilir.Kolay gelsin.
 
Geri
Üst